Naslouchač / Petra Stehlíková

Naslouchač 

AMÁRIE - PRVNÍ SKLENAŘSKÉ MĚSTO,
DUVALKSKÉ POHOŘÍ, ROK 2346


Anotace: (jen část)
Po velké válce je svět rozdělen na dvě části, jedna je obyvatelná a druhá zamořena jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii ze zvláštního nerostu zvaného sklenit.

V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dokáží sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Nejenže energetické pole štítu odkazuje sklenaře k životu v téměř středověkých podmínkách. Těžba sklenitu způsobuje mnoho nemocí a znetvoření. Navíc byli sklenaři zotročeni lidmi z nížin.


Příběh se odehrává v Duvalském pohoří, což je už samo o sobě hodně zvláštní místo pro děj. 
Jak už se píše v anotaci, země je po válce a je zamořena jedovatými plyny. Díky náhodě se našel nový nerost jménem sklenit, který se lidé naučili těžit a správně zpracovávat tak, aby je chránil od zamořené oblasti.
Bohužel těžba sklenitu je náročná a životu nebezpečná. Vykonávají ji zotročeni lidé, kterým se říká sklenaři. Ti žijí v ghettech, což jsou prakticky pracovní tábory v otřesných podmínkách, kde ve vzduchu cítíte puch spálených lidských těl.

Je rok 2346 a dívka jménem Ilan se musí vydávat celý život za chlapce. Jelikož pochází z ghetta sklenařů, kde každá alespoň trochu čistá dívka je v patnácti letech odvedena do nor, které jsou vlastně brutální nevěstince a dívky tam čeká jistá smrt. A Ilan se zázračně narodila čistá. Sklenaři, kteří těží sklenit, jsou jím poznamenaní a rodí se s mutacemi, například jim chybí prsty, nerostou vlasy a často nemají vyvinuté pohlavní orgány, takže většinou nejsou plodní. Ilanina matka proto hned po porodu rozhodla, že před světem utají pravé pohlaví a čistotu Ilan. Sklenaři jsou zahaleni od hlavy až k patě, právě kvůli mutacím, takže tajit to není problém. Ilan kromě toho, že je čistá, má taky dar naslouchat sklenitu, který zpívá nebo taky naříká a jen vyvolení ho mají dar slyšet. A právě díky tomuto daru je Ilan ušetřena od práce na těžbě sklenitu a může se stát Naslouchačem. Kniha je plná zvědavosti Ilan, strachu, nebezpečí a napětí. Víc už ale prozradit nechci, musíte si ji přečíst sami! Bude Ilan naslouchačem a co je to duval nebo Nesterey?


Češka Petra Stehlíková je autorkou už pěti knih, přičemž Naslouchač je právě tou poslední pátou. 
Nechce se mi až věřit, že tohle sci-fi, fantasy šmrncnuté s dystopii, vzniklo v české hlavě. 
Já bych knihu přirovnala ke skvělým knihám jako je Jiskra v popelu či Kostičas, které mimochodem stejně jako Naslouchače vydalo nakladatelství HOST.

Upřímně jsem se bála, jaká kniha bude, jsem ten typ čtenáře, co je vůči českým autorům píšícím tento žánr dost skeptická, ale skládám poklonu Petře Stehlíkové a neskutečně se těším na další díl! Takže všema deseti doporučuji knihu milovníkům fantasy a sci-fi! 

Ukázka:
Zatímco lidé z nížin měli hřbitovy, kam ukládali k věčnému spánku ty, které milovali, my jsme své nejdražší pálili na hranicích. Neexistovala vyjímka. pro sklenaře nebylo dost místa na zemi ani v ní. Ohně smrti hořely ve sklenařských ghettech nepřetřžitě. A do takového světa jsem se narodila.


Nakladatelství: Host
Žánr: Sci-fi a Fantasy
Počet stran: 374
Rok vydání: 2016                                                      
                                                Moje hodnocení: 100%

15 komentářů:

  1. Skvělá recenze.. Uz se na ni tesiiim.. Jinak po ni kazdy den pokukuji v ložnici ta obalka je nadherna..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Musíš se do ní pak brzo pustit, bude se ti líbit ;)
      A přesně, ta obálka je dokonalost :)

      Vymazat
  2. Naslouchač byl fantastický, taky se moc těším na pokračování... prý bude na jaře :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo,já koukala, že rukopis už je odevzdaný , taky se těším :)

      Vymazat
  3. Náherná recenze, nádherné fotky. Jak to jen děláš? :D Já fotím telefonem a bohužel mi to takto nejde :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Já ti ani nevím, taky fotím telefonem, jsem lína tahat foťák :D

      Vymazat
  4. Výborná recenze :) Mě se kniha také moc líbila :) Je vidět, že i čeští autoři mají vynikající nápady :)

    OdpovědětVymazat
  5. Naslouchače jsem také nedávno četla. Nebyla jsem tak nadšená, ale kniha se mi vážně hodně líbila a na českou autorku je to neuvěřitelné :)
    Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) No, přesně to jsem si říkala, neuvěřitelný :D

      Vymazat
  6. Vypadá to velice zajímavě a určitě si ji někdy v budoucnu přečtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji doporučuji :) a příští rok bude druhý díl :)

      Vymazat
  7. Doufám, že bude brzo další díl,
    manželka mi knihu dala k vánocům, pak ji hned zhtla.
    Ideální tempo, třeba China o Nevile moc popisuje, až člověk zapomene o co jde.

    OdpovědětVymazat
  8. Máš naprosto krásnej blog... Pokud se mám přiznat já jsem taky k českým autorům trošku odtažitá nevím proč, ale na tuhle knížku slyším samou chválu tak že bych se do ní pustila ? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Určitě se do ní pusť, je vážně skvělá, nebudeš litovat a na podzim vychází druhý díl :)

      Vymazat